2021-12-14
Per plauką – taip galime vadinti kitų metų biudžeto priėmimą.
Negaliu sakyti, kad valdantieji nepadarė nieko, kad biudžetas būtų patrauklus. Jo pristatymas ir komunikacija pastaraisiais mėnesiais kai kam galėjo panašėti į gražiai įpakuotą saldainį: skambios tezės apie pagalbą skurstantiems ir gaunantiems mažiausias pajamas, labiausiai nukentėjusiems nuo pandemijos verslams, tačiau, paanalizavus atidžiau, panašu, kad po blizgiu popierėliu slepiasi visai nesaldus turinys, kuriuo ateinančius metus gyvensime visi.
Kitų metų biudžete gražiai uždangstytų skylių daugybė, tačiau noriu išskirti 5, mano manymu, didžiausias, dėl kurių negalėjau pritarti valdančiųjų pateiktam biudžeto projektui.
1. Kitų metų biudžete pabarstę trupinių gyvybiškai svarbioms sritims, valdantieji mums papildomai bando prastumi „katę maiše“ už 1 milijardą eurų. Niekam iki galo neaišku, kas iš tiesų slepiasi po skambiu pavadinimu – pažangos lėšų rezervinė programa, konkrečios priemonės neatskleistos ir neišdiskutuotos.
2. Antras dalykas – drastiški karpymai ir žymus finansavimo sumažėjimas ekonominės tranformacijos strateginius uždavinius turinčioms įgyvendinti sritims. Ekonomikos ir inovacijų ministerija, kuriai skiriami asignavimai susitraukia 422 milijono eurų, beveik per pusę. Energetikos ministerijai skirti asignavimai mažėja net 54 procentais, arba 217,5 milijono eurų.
3. Trečia – partijos, pasirašydamos švietimo susitarimą, moksliniams tyrimams ir eksperimentinei plėtrai, ateinantiems metams įsipareigojo iš biudžeto papildomai skirti daugiau kaip 67 milijonų eurų. Šiandien matome, kad biudžete suplanuoja skirti trečdaliu mažiau – vos 44 milijonų. Tokia suma, kaip pripažįsta ir MTEP, ir verslo atstovai neužtikrina tvaraus jų tikslų siekimo. Ypač, kai 2023 m. biudžete įsipareigota rasti dar 103 mln. Eurų, o 2024 m. - dar 146 mln. eurų. Didžioji grėsmė, kurią jau dabar turime įžvelgti, yra ta, kad nesilaikant partijų susitarimo pirmaisiais metais, bus sunku tikėtis, kad ateityje, kai laikantis šių įsipareigojimų iš biudžeto reikės dar didesnių sumų – jau nebebus sudėtinga IR VĖL nerasti lėšų prisiimtiems įsipareigojimams patenkinti.
4. Dar viena sritis, dėl kurios šis biudžeto projektas negali būti patvirtintas toks, kokį jį pristato valdantieji - tai Energetikos kainų kompensavimui nenumatytas adekvatus pagalbos paketas. Dabartinį šilumos kainų šuolį, pozicija bando sušvelninti jį išskaidydama dalimis ir išdėliodama keliems metams į priekį. Tačiau iš tiesų, tai visiškai nesprendžia problemos ir nesumažina naštos gyventojams.Reikia ieškoti sutarimo su valstybės įmonėmis, kaip šį skausmingą kainų šuolį bent iš dalies padengti valstybės lėšomis, išplečiant kompensacijų gavėjų ratą ir ieškant kitų būdų, kad tai netaptų daugiamete našta gyventojams, kuri tik dar labiau pastūmės links skurdo ribos.
5. Negaliu nepaminėti ir dar vieno sektoriaus, kuriam valdantieji iš pradžių žadėjo rimtą pagalbos priemonių paketą, kuris kaip dabar matome virto šnipštu. Tai yra, ant išlikimo ribos atsidūręs turizmo sektorius. Siekdami pataisyti esamą padėtį, kartu su kolegomis taip pat registravome konkrečius siūlymus dėl reikiamų lėšų skyrimo. Deja, jiems buvo nepritarta net realiai nebandant įsiklausyti ar ieškoti kompromisų.
Gražios valdančiųjų kalbos apie pagalbą skurstantiems ir labiausiai nukentėjusiems nuo pandemijos, jau seniai nebėra rodikliu, kad viskas daroma gerai apgalvotai ir konstruktyviai.
Comments